Порівняння:
Рекомендації щодо ремонту електрообладнання трактора
Дніпро Хмельницький Суми Миколаїв Умань
Рекомендації щодо ремонту електрообладнання трактора

Практика показує, що, по-перше, обслуговуючий персонал не лише недостатньо уваги приділяє вивченню електрообладнання трактора, а й взагалі недбало ставиться до експлуатації. Незнання, поєднане з надмірним ентузіазмом, стало просто бічєм наших сервісних служб. При найменшій відмові електрообладнання трактора в роботі оператори, навіть не подивившись на схему, наведену в посібнику, не спробувавши в ній розібратися, починають виконувати роботи з діагностики та відновлення системи з найскладнішого. Розбирають стартер, блок реле, руйнуючи тим самим ключові вузли електроустаткування. А здебільшого причиною несправностей виявляється елементарне невиконання правил технічного обслуговування.

Пошук та усунення несправностей

Ремонт електрообладнання (ЕО) повинен проводитись тільки після ретельного вивчення інструкції з експлуатації та обслуговування тієї чи іншої системи трактора. Слід пам'ятати, що здебільшого всі можливі несправності ЕО відбуваються через:

· виходу з ладу кінцевого споживача (лампа, сигнал, тягове реле тощо);
· відсутності контакту там, де він потрібний (відсутність «маси» приладу, корозія контактів ланцюга живлення, обрив проводу);
· наявності контакту там, де його не повинно бути (коротке замикання на масу, про що найчастіше сигналізує запобіжник, що перегорів);
· окислення, що супроводжується падінням напруги та інтенсивним нагріванням порушених контактів;
· підгоряння контактів у тяговому реле стартера;
· виходу з ладу контактів перемикачів.

Для запобігання витрачанню часу на пошук несправності необхідно проводити діагностування за логічною схемою.

Для перевірки ЕО краще використовувати контрольну лампу або тестер (омметр і вольтметр). В якості контрольної лампи застосовувати лампу потужністю не менше 20 Вт (лампа А12-21).

Розглянемо докладніше типові несправності ЕО та методи їх усунення. Отже:

1. Відсутня напруга в бортовій електромережі після увімкнення вимикача «маси».

Необхідно:

· перевірити контакти у місці підключення проводів до елементів АКБ;
· перевірити справність запобіжника F1, встановленого під капотом трактора на двигуні;
· перевірити справність ланцюга, що веде від АКБ до запобіжника.

2. Після запуску дизеля відсутня зарядка.

Необхідно:

· перевірити стан ременя приводу генератора та регулювання натягу;
· перевірити справність запобіжника F1;
· за допомогою покажчика напруги перевірити величину регульованої напруги генератора, яка повинна дорівнювати 13,2–14,1 В у положенні «Літо» гвинта посезонного регулювання або 14,2– 15,2 В у положенні «Зима»;
· перевірити надійність контактів у ланцюзі, що веде від генератора до покажчика напруги. Перевірку слід проводити при номінальних оборотах дизеля та включених робочих фарах.

3. Акумуляторна батарея систематично не заряджається.

Необхідно:

· перевірити величину регульованої напруги і, якщо вона нижча за допустиму, встановити гвинт посезонного регулювання генератора в положення «Зима» або замінити ІРН (інтегральний регулятор напруги);
· перевірити технічний стан АКБ;
· перевірити надійність контактів клем проводів, що ведуть від генератора до АКБ, виключивши можливість опору, викликаного через слабкий контакт або окислення.

4. Стартер розвиває низькі пускові обороти.

Необхідно:

а) усунути можливе ослаблення кріплення або окислення клем силового ланцюга:
· на акумуляторних батареях;
· на вимкненні «маси», у тому числі гвинтах кріплення вимикача;
· перемичці «маси» між кабіною та корпусом трактора;
· на клемах стартера та його кріпленні;
б) перевірити ступінь заряду акумуляторних батарей.

5. Тягове реле стартера спрацьовує (чутно стукіт його включення), проте дизель стартером не обертається. При цьому контрольна лампа на щитку приладів трактора працює нормально або пригасає.

Необхідно:

· перевірити та, за необхідності, зачистити контакти тягового реле стартера, а також відрегулювати механізм приводу;
· перевірити стан щітково-колекторного вузла стартера.

З настанням холодної пори року виникає потреба у нагадуванні користувачам тракторів правил запуску дизеля за умов низьких температур. Отже:

·запускаючи дизель, обов'язково використовуйте передпусковий підігрів двигуна;
· час безперервної роботи стартера при запуску дизеля повинен бути не більше 15 с, а при повторному запуску перерва між циклами повинна становити 1-1,5 хв.;
·до і після пуску на силову клему стартера подається напруга 12 з допустимим струмом навантаження 60 А. Струм обмежений запобіжником F1. Тому в жодному разі не можна допускати спроб запуску дизеля шляхом перемикання клем тягового реле стартера та встановлення нестандартних запобіжників.